De Paul Van Doren Rubber Company, voor het eerst gelanceerd in Anaheim, Californië 1966, had er weinig weet van dat ze snel een van ’s werelds favoriete schoenfabrikanten zouden worden en creëerde zo een van de meest iconische schoenen aller tijden, de Vans Old Skool. Werkend als leidinggevende bij een van Amerika’s grootste schoenbedrijven merkte Paul dat er serieus geld te verdienen viel, want de winkeliers namen het grootste deel van de verkoop mee naar huis, terwijl de fabrikanten de kosten van hun product nauwelijks dekten. Dus richtte hij zijn eigen bedrijf op waarin hij zijn eigen schoen maakte en verkocht. Zijn werknemers bouwden de fabriek vanaf de grond op en hun inspanningen werden beloond: op de openingsdag kwamen 17 mensen een bestelling plaatsen. Binnen enkele uren konden ze het product afleveren, maar toen de klanten de schoen kwamen afhalen, besefte Vans dat ze geen geld hadden om als wisselgeld te geven, dus moesten ze hun klanten vragen de volgende dag terug te komen met het juiste bedrag aan contanten en zo maakten ze hun eerste paar verkopen. Langzaam maar zeker begon het bedrijf opgang te maken. Omdat Doren ernaar streefde de best mogelijke schoen te maken, maakte hij de zolen twee keer zo dik en het bovenwerk van eendenzeil, waardoor ze een van de sterkste schoenen werden die voor geld te koop waren. Het idee hierachter was dat de schoen na verloop van tijd minder snel zou slijten. Natuurlijk werd de schoen hierdoor een hoofdbestanddeel onder surfers vanwege zijn grip en stevigheid, dus toen deze surfers overgingen op het surfen op asfalt in plaats van golven, droeg elke skater aan de oostkust Vans, die ze aanpasten, waardoor het dambord en de Old Skool ontstonden. Hieruit besloot Doren de beste skaters die hij kon vinden (meestal tieners) te sponsoren en hen gratis schoenen te geven. Naarmate de skatescene in Amerika begon te groeien, groeide ook de schoen zelf. |